Archive for the ‘Uncategorized’ Category

~Hargai mereka tika masih ada peluang~

Semoga dia bahagia di sana..

:: cinta infiniti ::

:: Jual jual.. !! ::

Jual2  !!! Limau manis….

Peniaga ; mari kakak abang beli buah limau, manis dan segar

Pembeli : berapa harganya ni?

Penjual : 3 biji RM 10

Pembeli : mahalnya?? Betol kah manis ni? Boleh saya rasa sebiji? Kalau manis saya beli lagi 3 biji. Buah ni expired bila ni? Tahan tak ? Datang dari mana ni?

Penjual : tak boleh rasa kak, memang manis ni. Buah kualiti baekkkk punya ni.

Pembeli : Tapi mahalnya buah awak

Penjual : Memang mahal, buah berkualiti ni.. Berbaloi-baloi ni kak

Pembeli : saya ambil 3 biji RM 6 la

Penjual : tak dapat la kak.. dah tetap harganya ni

Pembeli : Alah, bolehla..

Penjual : Kalau macam tu, saya x nak jual la

Kesudahannya.. bolehla kita sendiri simpulkan mengikut citarasa sendiri…

Inilah jual beli sesama manusia. Betapa teliti seorang manusia itu membeli dan memilih apa yang hendak dibelinya.

Mahu memastikan buah limau itu sedap dan berkualiti. Wang RM 10 yang mungkin hanya sejumlah yang kecil bagi kebanyakkan manusia kini.

Hartanya yang disimpan bahkan diperolehi lebih banyak dan berganda-ganda jumlahnya… tetapi mengapa kita masih berkira-kira dalam hendak membelanjakan wang atau pinjaman dariNYA itu lebih lebih lagi pada jalan NYA,ini kerana telah dicampakkan dalam diri manusia itu kecintaan terhadap hartanya.

Mustahil jika ada manusia yang tidak cinta akan hartanya. Bukankah ibu bapa, adik beradik,saudara mara, sahabat,  ladang ternakan, wang ringgit.. semuanya harta manusia..??  Tidak salah untuk cinta itu tetapi perlulah dikawal.

Kenapa sesetengah binatang selepas melahirkan anaknya, dan beberapa ketika, ibunya akan pergi meninggalkan anaknya yang masih kecil dan mentah itu hidup berdikari sendiri ?

Sedangkan kita tahu kasih seekor binatang terhadap anaknya itu boleh jadi lebih besar dari kasih sayang dari manusia kepada anaknya yang sanggup mencampak bayi comel ke dalam tong sampah, biar ditimbus pasir di tepi pantai, membakarnya dengan timbunan sampah sarap …

Sebagai contoh seekor buaya, selepas anaknya menetas, selepas beberapa ketika anaknya itu akan tidak lagi bersama ibunya.. anaknya yang masih kecil itu perlu berdikari sendiri..apakah ibu buaya itu tidak takut kalau-kalau berlaku  apa apa pada anaknya? Ini lah fitrah alam yang diciptakan indah dan mempunyai hikmah yang perlu kita lihat sedalam dalamnya.

Jika ibu buaya itu tidak berlaku sedemikian, mungkin anak buaya tadi tidak akan jadi buaya pada besarnya.. mungkin buaya yang berperwatakan cicak atau biawak… tidak menjadi se gah sang ibu buaya tadi.. jadi perlulah sang ibu buaya itu meninggalkan anknya berdikari untuk membina diri menjadi buaya yang ganas dan boleh mencari makan sendiri.

Beginilah cara sang ibu buaya mengawal rasa cinta pada hartanya iaitu anaknya.. sebagai seorang  manusia, carilah jalan untuk mengawal cinta pada harta kita itu. Cinta pada ibu bapa, doakanlah mereka, cinta pada adik beradik, bimbinglah mereka, cinta pada sahabat, berukhuwwahlah dengan mereka…

Tunjukkan pada insan2 tersayang itu jalan dan tegaslah dengan pendirian moga mereka juga tidak goyah untuk melihat jalan yang lurus… Tunjukkanlah qudwah hasanah agar membekas di jiwa mereka.

Cinta pada harta berupa wang ringgit, sedekahkanlah… sesungguhnya harta yang sebenar ialah harta yang disedekahkan itu kerana harta itu akan membantu kelak di hari penghitungan..

Berbalik pada tujuan asal entri ni, saya sangat terharu tatkala mendengar pengisian tentang slot ini ketika program IGT yang terbaru. Apakah cukup diriku ini untuk dijual kepada DIA nanti. Mahukah DIA membeli sedangkan kualitinya saya tahu sangat teruk dan tak berbaloi dengan matawang yang ditawarkan itu…….

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu Telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan Itulah kemenangan yang besar.

[At-Taubah, 9 : 111]

Sudah cukupkah harta dan jiwa kita ini untuk dijual padaNYA yang menjanjikan Syurga, matawang  yang sangat tinggi nilainya………. Apa yang hendak saya tawarkan nanti.. seperti sang penjual yang meyakinkan pembeli tentang buahnya yang manis..

Mampukan saya membohongi sang Pencipta Agung itu kelak.. bagaimanakah keadaanya..? Apa yang telah saya berbuat untuk  agamanya? Bahkan diri sendiri juga sangat lemah imannya.. sahabat….

Muhasabah ini khas ditujuakn pada diri sendiri yang paling utamanya, kerana jari rancak menaip inilah yang akan ditanya dahulu….wahai jari, apakah tuan  kamu telah berbuat apa yang dia perkatakan??

MasyaAllah,,, apa jawabku kelak.. doakan saya dan juga sahabat yang lain tetap tabah, istiqamah dan kuat dalam mengislahkan diri seterusnya orang lain…

:: Mehnah ::

Dalam hidup singkat di dunia ini, selaku insan yang diciptakan oleh penciptanya yang agung, tak kan pernah lari dari menghadapi mehnah atau ujian yang merupakan cara Yang Maha Agung itu mentarbiah hambanya.

 

Menjadikan hambanya itu kuat dan tabah serta mengurniakan kebahagiaan kepada hambanya sesudah ujian itu kerana sesungguhnya setiap kesulitan itu ada kemudahannya

“Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.  sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan” ( Al Insyirah 94:5,6)

Dikaitkan dengan perjalanan ke UM… perjalanan yang kami sangka mudah itu ada ujiannya yang tersendiri, niat nya adalah untuk melawat adik-adik pasum pada malam itu. kami bertolak dari kolej  jam 8.30 malam. Perjalanan lancar sehinggalah kami sesat di sekitar KL..

Perjalanan yang hanya 45 minit menjadi lebih dari sejam. Kereta Ukhti Shira yang sememangnya sedikit tak sihat kami gunakan juga malam itu. Kami berpatah balik dan berpusing di sekitar kawasan menara rebung mencari simpang dan papan tanda UM.. tak pun kami jumpa…

Akhwat yang pergi masa tu, Ukhti Farahlia, Ukhti Hifa, Ukhti Shira dan saya. Kami pergi jauh sampailah tak kelihatan lagi menara rebung tadi, melalui stadium besar, tak tahu apa nama tempatnya,,

kemudian kami teruskan juga sampailah kami berhenti di sebuah stesen minyak dan Hifa bertanyakan jalan kepada seorang kakak yang baik hati menunjukkan kami jalan. Kami mengikutnya sampai ke satu simpang dan dia meminta kami meneruskan perjalanan berbekalkan sedikit teori tentang jalan yang perlu kami lalui. Katanya dari simpang itu dah dekat dengan UM.

Kami berhenti di sebuah restoran kerana keliru tentang jalan yang kami lalui. Farah menegur berbau hangit, saya dengan spontan menjawab bau dari restoran ni kot. Kemudian Shira pula bersuara terkejut sebab bahagian depan kelisanya berasap.. Kami semua keluar dari kereta. Tmperature pada masa tu sangat tinggi.

Padahal masa tu kami belum sampai di UM lagi, kasihan membayangkan adik-adik di sana mesti lama menunggu kami. Kemudian keputusan diambil untuk membiarkan kelisa sejuk dulu di situ, kami menghubungi akhwat yang tinggal di dalam UM untuk menumpangkan kami.

Rupa rupanya UM dh tak jauh dari restoran tadi. Lega, dan kami memulakan usrah selepas berkenalan dengan adik-adik pasum.

Keletihan tadi hilang tatkala berjumpa dengan adik-adik di UM yang sbar menunggu kami. Dalam hati, lega akhirnya sampai juga di UM.. pertama kali saya dtg ke UM ni..

Inipun selepas diajak oleh Ukhti farah @ rara yang tercinta. 🙂 Selepas pengisian oleh Ukhti farah dan Ukhti Hifa, kami menamatkan usrah  dan meminta akhwat UM mnghantar ke restoran tadi semula. Syukur ada akhwat tersebut yang tolong kami,, dalam hati inilah ukhuwwah…

Kelisa pun dah sejuk dan kami tambah dengan mengisi air dalam tangki penyejuk di bahagian depan. Hala pulang ke UKM, Farah pula yang memandu.. Perjalanan lancar dan kami pulang ke UKM dengan selamat walaupun agak lewat.

Paling penting misi pada malam itu berjaya walaupun diduga dengan sedikit dugaan. 🙂

~Ila Mardhatillah~

UMP + UM

Sebuah rentetan dua destinasi dalam 2 minggu yang berturutan yang sangat banyak mengajar saya erti pengorbanan dan keikhlasan hanya demi agamaNYA.  Suatu hari, Ukhti saadiah bertanya, ‘Nisa’ bz  x, nak mntak tolong ’,, saya pun jawab ‘ Insyaallah boleh akak, selagi mampu’ ‘Nk mintak tolong teman akhwat pergi ke ump’. Perasaan yang seronok, membayangkan berjumpa dan membina ukhhwah baru dengan adik-adik di ump. Dalam hati, betapa tegarnya iman adik-adik yang sentiasa mengkehendaki tarbiah walau jarak pemisah beratus batu.. Bagaimana dengan diri ku,, masih ada lagikah keinginan untuk bermalas malasan ????

Firman Allah dalam surah At Taubah : 41

” berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan mahupun berat, dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan Allah,. yang demikian itu lebih baik bagimu jika kamu mengetahui “

Semoga terus istiqamah di atas jalan ini, jalan yang bukan dihampari permaidani merah tapi dipenuhi ranjau dan onak duri..

Perjalanan kami pagi itu bersama ukhti zura, ukhti aqilah, ukhti athirah dan saya. Pagi yang juga menduga kami bila kami tersalah masuk susur ke highway plus yang menuju ke JB,, Alamak.. kita tersalah masuk ni.. Kami yang sememangnya berbekalkan sdikit peta dari ukhti saadiah  yang pada awl nampak senang je., Sejam kami berpusing balik keluar ke putrajaya dan sampai ke ukm dan memulakan perjalanan dari ukm setelah sejam memanaskan enjin.. hee.. Masing-masing  masih tersenyum dan ceria di saat itu.

 Kami faham, sekali kami rela berjuang turun ke jalan ini, pasti akan datang seribu lagi dugaan yang bakal menguji iman. Sebelum bertolak, malam kami menyambut maulidur rasul, saya cuba mneyediakan diri mental dan fizikal supaya saya mampu membantu akhwat dan sekurang-kurangnya menyumbang apa yang terdaya.

Kemudian, kami memulakan perjalanan semula dan untuk mengelakkan kesesatan lagi, saya cuba menghubungi sahabat2 yang lebih arif dan ayah saudara untuk lebih pasti ngan jalan yang kami perlu lalui. Akhirnya berkat kasih ilahi, kami sampai di UMP gambang Pahang hampir jam 1 tgh hari. Kasihan uhkti aqilah yang memandu, malam sbelumnya kami ada program malam rindu kasih ilahi sempena maulidur rasul yang berakhir juga lewat malam dan awal paginya Aqilah perlu drive berjam2.

Berjumpa dan disambut oleh adik-adik di ump sangat menyeronokkan. Alhamdulillah, segala yang dirancang mampu diteruskan dengan baik. Adik-adik yang mempunyai kefahaman yang baik, dan ramah, membuatkan saya  kagum dan sangat bersyukur kerana DIA memilih saya untuk berada di atas jalan ini. Usrah berjalan lancar dengan pengisian dan perkongsian sesama akhwat. Saya juga sempat bertemu  sorang sahabt lama di smksp dulu,, seronok,, indahnya jika dia juga bersama kami.. kalau boleh, saya nak ajak semua sahabat2 yang disayangi untuk sama2 berada di jalan tarbiah… semoga dimakbulkan, jika bukan sekarang,, satu hari nanti.. ku mohon ya Robb, satukan kami dengan ikatan ini.

 

Berpisah dengan akhwat di ump juga satu perkara yang berkesan di jiwa, dapat merasakan kehadiran kami yang sangat dinantikan mereka, membawa beribu makna buat kami dan adik2 di sana, dalam hati, moga kita ketemu lagi.. Semoga kalian kuat,,,membetulkan kembali niat.. ila mardhatillah..

Kami pun bertolak pulang ke UKM lbih kurang 4.30 petang, perjalanan lebih mudah dengan adanya rukhsah solat. Itulah hikmah pencipta agung, DIA maha penyayang lagi maha pengasih. Kami solat jamak taqdim di ump lagi. Dalam perjalanan pulang, kami singgah di R&R temerloh, untuk berehat dan makan malam. Temerloh, daerah kelhiran dan tempat tinggal saya,, sayu,, terus teringatkan mak dan adik2.. Ya Rabb, berilah daku peluang berbakti kepada mereka..  Saya menelefon adik lelaki, seronok sebab dia pun excited nak jumpa kalau sempat,, ‘ tak sempat la hafiz, da nak balik ukm terus lepas makan ni’ Sengaja tak ingin memberitahu yang saya ada pogram di gambang dan singgah di temerloh.. Malas menyusahkan adik tersayang. R&R  tempat adikku bekerja ketika musim cuti sekolah,, semoga dia faham erti hidup dan belajar dengan pengalamannya..

 Kami terus kan perjalanan dan sampai di tol Gombak menjelang mghrib. Sekali lagi, kami sesat di Kl,,, Perjalanan pulang sepatutnya kurang 4 jam menjadi 6 jam. Kami sesat dan pergi jauh sampai masuk higway kesas menuju ke shah alam. Saya segera bertanya pada ayah saudara dan kami perlu berpatah balik… Kemudian sesat di putrajaya. Kasihan ukhti Aqilah,, kepenatan, memandangkan hanya Ukhti Aqilah yang boleh memandu, lessen saya tak siap lagi, huuu.. Kami singgah di hentian sebelum masuk ke tol putrajaya, memberi peluang pada semua untuk berehat,, Ini lah saat yang agak menduga diri, semuanya penat lebih2 lagi pemandu.

Saya mengambil peluang bertanya pada pengunjung lain di situ… Akhirnya, dengan murah hati, seorang pak cik membekalkan kami sedikit teori untuk kami sampai ke simpang bangi atau kajang. Waktu masa tu, dah melepasi waktu isyak, merisaukan tentang Aqilah yang pulangnya ke UKM nanti, beliau ada liqo’ dengan akhwat lain, sangat simpati ngan Aqilah, namun sangat2 kagum dengan semangatnya.

 Di duga lagi, kami sesat di dalam Putrajaya, kami berpusing di tempat yang sama beberapa kali walaupun dah cuba ikut signboard yang menghala ke Kajang. Ketika ini, semua lesu dan kepenatan  tak seaktif kami memulakan perjalanan dari ump tadi.

Berkat kesabaran.. kami sampai juga jam 10 malam.. Syukur,, Qilah pun x yah gi liqo’… perancangan Allah itu yang pasti..Kami hanya mampu merancang Allah yang mnentukan… ALHAMDULILLAH.. tiada kata yang boleh mengambarkan syukur..

Akan datang saya akan post entry perjalanan ke UM… juga dengan dugaan dan pengalaman tersendiri yang mematangkan hati..

 

SMKSP, SPians and me..

Rindu, rindu dan rindu

Rindu pada kawan di sekolah dulu. Kenangan-kenangan manis masa di asrama. Entahla kadang2 rasa macam saya ni mcm melebih pulak, org lain biasa je huhu.. Tapi, memang kehidupan di smksp dulu melakarkan beribu kenangan yang bila dikenang rasa mcm nak balik ke sekolah semula. Kesusahan dan dugaan masa di asrama dengan kawan-kawan yang memang best sgt. Saat-saat yang tak disukai dulu, kena berhimpun awl pagi, pkol 1-2 pagi, ada kes tergempar,,  Dengan akal masa tu, saya memang x suka sbb mengganggu tidur kami yang dah sedia pendek waktunya. he. Kami prep sampai pkol 11.30. Lepas mase tu la nak siapkan baju sekolah untuk esok, beberape iron je untuk  satu blok dan perlu  kongsi2. Ramai gak yang prefer stay up smpai jam 3-4 pagi. Musim-musim exam, bilik study memang penuh la. Jam 5-6 pagi kami dah perlu bangun siapkan diri sebab kalau lambat2, nanti air pulak habis. Kena beratur tuggu giliran lagi. Lepas solat subuh, 6.30-7.00 masa untuk kami sarapan, kemudian bergegas ke tapak perhimpunan. Begini lah kami setiap hari. Macam tu lah rutin di asrama bagi semua pelajar sp..

Mungkin x semua rasa mcm yang saya rasa. Tapi bila tengok semula gambar sekolah, memang itu lah tempat yang x kan saya lupakan sejarahnya. 5  tahun di sekolah yang sama, hubungan dengan kawan2 dah macam adik beradik. Memandangkan semua student smksp perlu tinggal di asrama. Kami seperti keluarga, rutin harian yang dilakukan bersama, didenda bersama2, makan mknn yang sama,,prep dan study sama2.

Jumlah kami yang x ramai membuatkan kami  boleh kenal antara satu sama lain dalam batch kami dan kebanyakkan dari batch yang lain. Rindu dengan Miss Edy, teacher yang sgt sporting, Ustazah Norhafisah, Ustaz kamarol yang baek, Cikgu Kama yang terror, Cikgu Rulam yang  kata2nya menusuk kalbu, Ustazah Norihan yang baek, blanja kami sekelas murtabak, kismis, n mcm2 lagi la.Cik Maizani yang steady,  Tak ketinggalan, cikgu Azizah a.k.a cikgu jijah, yang di luar cikgu disiplin yang sangattt garang, tapi dalam kelas, perwatakannya berubah betol2, cikgu sejarah yang boleh tahan lawaknya.

Kami semua pelajar perempuan pernah kena denda lari pusing satu padang disebabkan ada segelintir pelajar perempuan yang lambat ke perhimpunan setiap pagi.

Huhuhu, dengan berbaju kurung, meredah padang, larian 800m, suasana yang hening dengan rumput yang masih basah dengan embun, masuk kelas dengan comot semuanya. Heee. Sebelum pergi perhimpunan, dalam dorm, akan berlaku satu suasan lazim..

‘Sape ade jarum lebih? Sape ade pemotong kuku,,, sape ni,, sape tu. Kasot, stoking,,. hehehe mcm2 lagi la. Kadang2 kena curi2 panjat bilik dobi untuk cari baju yang nak dipakai,, ni berlaku sbb x sempat ambik bakul dobi ari sebelumnya.. hee. Melengkapkan diri daripada didenda ngan cikgu jijah.. Tudung pastikan jangan ada muncung tajam2,kih33. Nanti kalau cikgu jijah yang modifykan tudung, memang akan jadi murid yang tercomel. Heee.. Pastikan tudung pakai yang labuh. Ari rabu, jangn suke suki x nak pakai baju unit uniform or tukar dengan member, he, itu la yang kami buat, minggu ni puteri islam, miggu depan KRs, minggu satu lagi kadet polis, pastu jpa lak, main rotate2.. waaa. Rinduuuuuu, saat2 tu. Bila ada spot check, puaslah mencari ikhtiar, ,

Sahabat2 yang dirindui, mas aqidah (uitm), kamilatul husna(um), saeidatul umairah(uitm), nurul faraheen(medical college), sharifah yusra wahidah(utm), sitinurul hasikin(maktab), siti Nabilah(unimas), dan ramai lagi. Merindui kalian,, 😦

Cikgu2 di smksp… mmg sangat best.. terima kasih cikgu, keranamu la cikgu, saya berada di ukm ni untuk mendapatkan gelaran cikgu dan berbakti seperti cikgu2 satu masa nanti. 😉 Kalau nak dicoretkan kenangan di sekolah ni, memang tak kan habis, even 10 page pun. Saya memang rindu sangt2, nak2 bila tgk gambar2 dalam kelas. Huuuu,, kalaulah saya dapat posting kt smksp. SYOKKKNYERRR…. Ya rabb, rahmatilah guru2 kami..